DEKALOG NARCIARSKI I SNOWBOARDOWY
Należy pamiętać o zasadach bezpieczeństwa i wprowadzać je w życie. W przypadku narciarstwa i snowboardu, takie zasady zawiera dekalog FIS1 w brzmieniu:
1. Wzgląd na inne osoby.
Każdy narciarz i snowboarder powinien zachować się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa dla innej osoby i nie powodować żadnej szkody.
2. Panowanie nad szybkością i sposobem jazdy.
Narciarz i snowboarder może zjeżdżać z szybkością stosowną do swoich umiejętności, rodzaju i stanu trasy, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.
3. Wybór kierunku jazdy.
Znajdujący się powyżej na stoku narciarz lub snowboarder, który ze względu na lepszą widoczność z góry, dysponuje większą możliwością wyboru trasy zjazdowej, musi wybrać taki tor zjazdu, aby uniknąć wszelkiej możliwości zderzenia z narciarzem lub snowboarderem znajdującym się poniżej na stoku.
4. Wyprzedzanie.
Wyprzedzać można i z góry i z dołu, po stronie lewej lub prawej, lecz w takiej odległości, która pozwoli uniknąć potrącenia wyprzedzanego.
5. Ruszanie z miejsca i wjazd na drogę zjazdu.
Narciarz lub snowboarder, który przystępuje do zjazdu na trasie lub pólku narciarskim powinien sprawdzić patrząc w górę i w dół, czy nie spowoduje tam niebezpieczeństwa dla siebie i innych. To samo obowiązuje go przy każdym ruszaniu z miejsca po chwilowym zatrzymaniu.
6. Zatrzymanie się.
Tylko w razie absolutnej konieczności narciarz może zatrzymać się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń trasy miejscach o ograniczonej widoczności. Po ewentualnym upadku na trasie, narciarz lub snowboarder winien usunąć się z toru jazdy innych narciarzy tak szybko, jak to tylko jest możliwe.
7. Podchodzenie i schodzenie.
Narciarz lub snowboarder powinien podchodzić lub schodzić tylko poboczem trasy, a w przypadku złej widoczności powinien zejść zupełnie z trasy. To samo zachowanie obowiązuje narciarzy lub snowboarderów, którzy pieszo schodzą w dół.
8. Stosowanie się do znaków narciarskich.
Każdy narciarz lub snowboarder powinien stosować się do znaków narciarskich ustawionych na trasie.
9. Wypadki.
W razie wypadku każdy, kto znajdzie się w pobliżu, powinien udzielić poszkodowanemu pomocy.
10. Stwierdzenie tożsamości.
Każda osoba uczestnicząca w wypadku narciarskim lub snowboardowym będąca jego świadkiem zobowiązana jest podać swoje dane osobowe.”
Wraz z postępem i nowymi modami należy pamiętać, że zmieniają się również zasady bezpieczeństwa i tak w odniesieniu do carvingu obowiązują nieco inne jak wyżej wymienione:
„Carving zapewnia pełnię wrażeń w skrętach już przy niewielkich szybkościach jazdy. Staraj się osiągnąć jak największą szybkość w skrętach (kątową), a nie w ogóle jechać jak najszybciej.
- Technika carvingowa i narty carvingowe gwarantują pewny tor jazdy nawet przy dużych szybkościach. Staraj się jednak zachować większy odstęp i wyprzedzaj też z większym zapasem odległości.
- Narty carvingowe nie zachowują się w jeździe szusem tak spokojnie jak narty klasyczne. Unikaj dużych szybkości i prowadź narty uważnie.
- Na zatłoczonych trasach trzymaj się wąskiego korytarza linii spadku stoku. Nawet skonstruowane z myślą o bezpieczeństwie przy szerokich skrętach narty carvingowe pozwalają na robienie ciasnych skrętów.
- Wyrób sobie „spojrzenie carvingowca” – jadąc pociągniętym w górę skrętem, patrz na wzniesienie, żeby uniknąć kolizji z innym narciarzem.
- Ćwicząc i wykonując ewolucje takie jak ALFA (360°) bądź zawsze z kimś, kto cię asekuruje. „Spojrzenie carvingowca” jest obowiązkowe.
- W czasie jazdy ekstremalnej sunąc ręką po śniegu nie wyciągaj jej przed siebie. Prowadź ją z boku ciała, tak żeby można ją było zawsze odchylić w tył.
- Jeśli upadniesz w czasie jazdy carvingowej, to najczęściej upadasz do środka skrętu. Miej świadomość, że dzięki temu łatwiej unikniesz groźnego w skutkach koziołkowania i zwichnięcia.
- Zadbaj o precyzyjne wyregulowanie wiązań. Uwzględnij fakt, czy jeździsz umiarkowanie, czy ekstremalnie.
- Twoje narty dają się dobrze prowadzić tylko wówczas, gdy ich krawędzie i ślizgi są, w optymalnym stanie. Zadbaj o bezpieczeństwo przez częste i regularne ich serwisowanie.”
„Szwajcarska Komisja Zapobiegania Wypadkom (SKUS) na narciarskich trasach zjazdowych i biegowych opracowała w porozumieniu ze stowarzyszeniem snowboardingu sześc dodatkowych reguł, które poza przestrzeganiem podstawowych reguł FIS obowiązują dodatkowo snowboardzistów:
- Noga przednia winna być mocno połączona z deską (rzemyk itp.),
- Przed każdą zmianą kierunku jazdy, a w szczególności przy ewolucjach tyłem, należy sprawdzić za sobą wolną przestrzeń,
- Wolno zatrzymać się tylko na brzegu trasy, nie siadać i nie kłaść się na trasie,
- Odpiętą deskę natychmiast odwrócić i położyć na śniegu wiązaniem do dołu,
- Na lodowcach nie odpinać deski,
- Na wyciągach narciarskich tylna noga musi być wyjęta z wiązania.
Opracował:
INSTRUKTOR NARCIARSTWA
mgr Dominik Kołodziejczyk
tel. 601 861 444